eCommerce: Klant is geen koning meer

29 juli 2015 | Geen reacties

Al een tijd lang zien we een stijgende lijn in eCommerce en 2015 is het jaar waarin het werkelijk tot bloei komt. 2015 is het jaar van de eCommerce. Als ondernemer ontkomt u er niet aan om mee te doen. Van content marketing tot hyper-personalisatie. Wilt u blijven meetellen? Dan moet u meedoen. De klant wordt op zijn wenken bediend. Top service en gebruikersgemak zijn de norm. Op alle apparaten: pc’s, tablets en smartphones.Online shoppen is de toekomst en eCommerce wordt daardoor een van de belangrijkste zaken voor ondernemers. Mobiel internet speelt hierbij een grote rol. Er zijn ontzettend veel mensen die internetten met hun smartphone, en dit aantal blijft maar groeien. Mobiel internet neemt het gebruik van internet via pc’s en laptops over. Het is dus van groot belang dat uw website aangepast is aan mobiel gebruik. Niet alleen het gebruiksgemak is belangrijk, ook de snelheid telt mee. Is de laadtijd van een website meer dan vier seconden? Dan komt 75% van de bezoekers niet meer terug. Bij mobiel internet, krijgt u zelfs maar zo’n één seconde de tijd.

Wie zijn uw klanten?

Weet u wie uw klanten zijn? Als het antwoord nee is, adviseren we u heel snel aan de slag te gaan om hier achter te komen. Hyper-personalisatie is namelijk een grote trend die nog veel verder zal groeien. Wilt u uw klanten goed bedienen? Dan moet u weten wie uw klanten zijn. Hoe meer u over uw klanten weet, hoe beter. Maatwerk en inspelen op de behoefte van uw klanten is cruciaal voor uw succes in 2015 en de jaren daarna.

Uw product of het product van uw klant?

Mensen willen een product dat persoonlijk is. De tijd van “je bent wat je koopt” is voorbij, tegenwoordig is het “je koopt wat je bent”. Hiermee wordt mass customization, de massaproductie van maatproducten, steeds belangrijk. Consumenten willen zich niet meer simpelweg spiegelen aan een merk, ze willen eigenheid. Ze willen de kleuren van hun sneakers zelf kunnen kiezen, of hun eigen naam of tekst op hun product. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de colaflesjes met namen. Doordat klanten op deze manier meer het gevoel hebben dat het product eigen is, zullen ze vaker aankopen doen.

Mobiel heeft de toekomst

Mobiel wordt steeds belangrijker. M-commerce, aankopen via mobiele telefoons, groeide het afgelopen jaar maar liefst drie keer zo snel als aankopen via pc’s. Het gebruiksgemak van mobiel internet neemt toe en steeds meer websites worden aangepast aan mobiel gebruik. Volgens een inschatting van Business Insider Intelligence zullen 13% van alle online aankopen voor de feestdagen in de VS via smartphones en tablets gedaan worden. De inschatting van The E-tailing Group ligt nog veel hoger. Zij verwachten dat 50% van alle online shoppers hun aankopen voor de feestdagen via mobiel internet zullen doen.

Ook buitenom de feestdagen neemt het belang van smartphones enorm toe. Sommige ondernemers proberen de mobiele internetters vooral te verleiden tot een bezoek aan hun fysieke winkel, terwijl anderen zich juist richten op online verkopen via smartphones en tablets.

Passen en meten

Het is verleidelijk om te proberen zoveel mogelijk informatie op uw homepage te tonen. Er zijn zoveel interessante teksten en indrukwekkende afbeeldingen die uw bezoekers gewoon moeten zien. Maar een volle homepage en mobiel internet gaan niet samen. Dus probeert u uw bezoekers zoveel mogelijk te laten zijn? Dan zien zij juist niks. Een volle homepage werkt namelijk niet goed op een smartphone of tablet. En dus klikken uw potentiële klanten snel verder naar uw concurrent.

De kunst is om uw homepage te vereenvoudigen. Alles wat uw homepage ingewikkeld maakt, moet weg. Zo wordt u gedwongen om na te denken over wat echt van belang is. Houd het simpel en maak in ieder geval gebruik van duidelijke icoontjes die makkelijk vindbaar zijn. Zo vergroot u de kans dat uw bezoekers doorklikken enorm.

Standaard verkooppraatje of interessante content?

Goede teksten zijn onmisbaar. Waar u vroeger misschien nog weg kwam met een standaard verkooppraatje of langdradig verhaal over hoe geweldig uw bedrijf of uw product is, raakt u nu gegarandeerd bezoekers kwijt als uw teksten niet in orde zijn. De consument wil interessante content die lekker leest. Teksten die hun inspireren, iets leren of aan het lachen maken. Ook is het natuurlijk belangrijk dat uw content gemakkelijk te delen is via social media.

Content is zo belangrijk, dat er tegenwoordig bij het ontwerpen van de website al rekening wordt gehouden met de teksten. Waar vroeger het design absoluut de overhand had, is content nu op zijn minst gelijkwaardig geworden. Tekstschrijvers worden daarom steeds vaker betrokken bij het ontwerp van de website.

De klant is geen koning meer

Bezoekers worden steeds veeleisender. Het aanbod op internet is enorm en als u uw bezoekers niet op hun wenken bedient, zijn ze in één klik weer weg. Bezoekers willen een website die snel laad, die makkelijk in gebruik is en die hun meteen toont wat ze zoeken. En doen ze een bestelling bij u? Dan verwachten ze een snelle levering. Het liefst gratis en op de tijd die ze zelf hebben aangegeven.

De klant is in 2015 geen koning meer, maar keizer.



Ron Oerlemans

Binnen WebPioneers ben ik verantwoordelijk voor de Magento werkzaamheden. Samen met onze klanten begeleid ik ze naar een optimale conversie.

  • 013 - 203 21 60
  • ronn0

Nieuwsbrief ontvangen

  • Altijd op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen
  • Gratis tips & tricks voor uw website
  • Magento / Wordpress security updates

Meld u aan op de nieuwsbrief








Helaas hebben wij nog geen reacties

Be the first! Laat een reactie achter








Laat uw reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen

  • Altijd op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen
  • Gratis tips & tricks voor uw website
  • Magento / Wordpress security updates

Meld u aan op de nieuwsbrief

Meer weten?

Direct weten wat wij voor u kunnen betekenen? Laat het ons weten en wij nemen contact met u op

Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?
Bel ons op 013 - 203 21 61

Vragen of interesse?

Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen geheel vrijblijvend contact met u op en beantwoorden uw vraag.