Social media integreren op uw website

24 september 2015 | Geen reacties

Dat social media onmisbaar is voor uw online marketing, is nu wel bekend. Maar hoe die social media dan het beste ingezet kan worden, leidt nog tot veel vragen. Wilt u een succesvolle social media strategie? Dan is de eerste stap het integreren van social media buttons op uw website. Wilt u weten wat, waarom en hoe? Lees dan snel verder. Wij leggen het u graag uit.

Waarom social media integreren op uw website?

Wat was vroeger de beste reclame? Juist ja, mond-op-mond reclame. En in dat opzicht is er nog niet veel veranderd. Alleen gebeurt die mond-op-mond reclame nu niet meer alleen bij de bakker om de hoek. U kunt zelf vast al invullen waar we heen gaan: social media. Een belangrijk deel van deze mond-op-mond reclame speelt zich nu af op social media.

Het grote voordeel hiervan is dat het bereik een stuk groter is. Als uw klant over u vertelt aan de buurman, bereikt dit één persoon. Als uw klant uw producten of content deelt op social media, bereikt u al snel tientallen, honderden of zelfs duizenden potentiële klanten. Even snel wat feiten op een rijtje:

  • Meer dan 9 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook.
  • Ruim 5 miljoen Nederlanders zijn op LinkedIn te vinden.
  • Google+ heeft in Nederland net iets minder dan 4 miljoen gebruikers.
  • Er zijn bijna 3 miljoen Twittergebruikers in Nederland.
  • Instagram telt tegen de 2 miljoen Nederlandse gebruikers.

Uw bezoekers zijn lui

Uw bezoekers zijn lui. Dat klinkt misschien wat onbeleefd, maar het is wel waar. Internetters willen liever niet te veel moeite doen. Alles moet gemakkelijk en snel gaan. Wilt u dat ze uw bedrijf voor u promoten via social media? Bijvoorbeeld door uw content te delen? Maak het ze dan gemakkelijk met social media buttons. Hiermee delen uw bezoekers binnen een paar klikken uw content met hun vrienden en kennissen. De kans dat uw bedrijf aandacht krijgt op social media wordt zo aanzienlijk groter. Moeten uw bezoekers eerst zoeken naar de gewenste social media button? Of is deze helemaal niet aanwezig? Dan zullen ze al snel afhaken.

Nog meer voordeel?
Dat uw bezoekers uw content gemakkelijk kunnen delen, is natuurlijk niet het enige voordeel van social media integreren op uw website. Het levert u namelijk nog meer profijt op. Het laten zien van social media links zorgt ervoor dat uw bezoekers weten dat u op meerdere kanalen actief bent. Dit vergroot hun vertrouwen in u. Daarnaast kunnen uw bezoekers ook zien welke vrienden en bekenden van hen uw bedrijf leuk vinden of volgen. Dit vergroot de kans dat zij hetzelfde zullen doen.

Welke kanalen kiest u?
Er zijn verschillende social media kanalen die u voor uw bedrijf kunt inzetten. De bekendste zijn natuurlijk Facebook, LinkedIn, Google+ en Twitter. Daarnaast zijn ook Instagram, Pinterest en YouTube interessante opties. U hoeft zeker niet op al deze kanalen actief te zijn. Sterker nog, te veel social media kanalen is juist geen verstandig idee. Selecteer daarom de kanalen die het beste bij uw bedrijf passen. Het spreekt voor zich dat het hierbij belangrijk is om te kijken op welke kanalen uw doelgroep het actiefst is.

Waar plaatst u uw buttons?

Ook de plaats van de buttons op uw pagina’s is belangrijk. Zo belangrijk zelfs, dat de locatie het verschil kan maken tussen een veel gebruikte knop en een knop die geen enkel nut heeft.

Vaak vinden we de social media knoppen zo belangrijk, dat we ze meteen bovenaan de pagina zetten. Maar is dat wel de beste plaats? De bezoeker heeft uw content dan nog niet gelezen, dus hoe groot is de kans dat uw bezoeker dan meteen op die deel of tweet button klikt? En als uw bezoekers eenmaal onderaan de pagina zijn, is de kans klein dat ze terug naar boven scrollen voor uw buttons. Zoals we al zeiden, uw bezoeker is lui. Plaats de social media buttons daarom wat dieper in de pagina. Een locatie dichtbij uw content is het effectiefst.

Uw huisstijl of herkenbaarheid?

Natuurlijk speelt ook het design van de social media knoppen een rol. Als we enkel afgaan op wat het mooist oogt, hebben knoppen in uw eigen huisstijl de voorkeur. Toch raden wij u aan om de originele knoppen aan te houden. Waarom? Simpelweg omdat deze enorm vertrouwd en herkenbaar zijn voor uw bezoekers, waardoor de kans dat ze gebruikt worden groter is.

Delen maar!

Content op website? Check! Social media buttons paraat? Check! Betekent dit dat u er automatisch op kunt rekenen dat uw bezoekers hier actief mee aan de slag gaan? Helaas niet. Uw content moet namelijk wel interessant genoeg zijn. Niet alles wordt zomaar gedeeld, ook al staan de juiste buttons precies op de perfecte plaats. Zorg er daarom voor dat uw content meerwaarde biedt voor uw bezoekers. Zorg voor artikelen en nieuwsberichten die interessant en uniek zijn en bovendien lekker lezen.

En… werkt het?

Als u al het bovenstaande enthousiast heeft toegepast, bent u natuurlijk benieuwd naar het effect hiervan. Wilt u alle informatie over Facebook berichten, Tweets en Instagram afbeeldingen overzichtelijk kunnen uitlezen? Laat dan speciale koppelingen inbouwen bij uw website. Hiermee kunt u de informatie van al uw social media op één plek uitlezen. Overzichtelijk en duidelijk. Ook zijn er verschillende technieken om specifieke buttons te meten, zodat u precies weet wat werkt en wat niet.

Wat u juist niet moet doen

Zoals bekend biedt social media bedrijven ontzettend veel kansen. “Zoveel mogelijk social media!” is echter niet het juiste motto. Er zijn ook genoeg dingen die u juist beter niet kunt doen. Hieronder leest u enkele belangrijke voorbeelden.

Uw hoofddoel en het gebruiksgemak uit het oog verliezen
Voor het gebruiksgemak van uw website, is het belangrijk dat uw pagina’s overzichtelijk blijven. Social media buttons op de verkeerde plaatsen kunnen hier een negatief effect op hebben. De buttons kunnen, als ze verkeerd geplaatst zijn, zelfs voor een lagere conversie zorgen. Hoe? Doordat ze uw bezoeker afleiden van het hoofddoel. Dit is vooral het geval bij productpagina’s, die natuurlijk als hoofddoel hebben om uw bezoeker tot een aankoop te verleiden. Verkeerd geplaatste buttons kunnen hierbij afleidend werken.

Wel doen:
Social media buttons die relevant zijn op precies de juiste locaties plaatsen, zonder uw hoofddoel en het gebruiksgemak voor uw bezoekers uit het oog te verliezen.

Zomaar overal share buttons plaatsen
Wilt u uw algemene voorwaarden of uw disclaimer laten delen op social media? Waarschijnlijk niet. De kans dat uw bezoekers dit interessante opties vinden, is ook erg klein. Plaats daarom niet zomaar op iedere pagina share buttons. Op pagina’s die hoogstwaarschijnlijk niemand wil delen, hebben ze geen nut.

Wel doen:
Share buttons plaatsen waar ze thuis horen: onder interessante content die een goede kans maakt om gedeeld te worden.

Twitterfeed als herhaling
Bedrijven zetten graag hun Twitterfeed op hun homepage. Zo’n Twitterfeed laat de laatste tweets van het ingestelde Twitteraccount zien. Prima idee natuurlijk. Bestaan deze tweets echter uit een herhaling van de berichten die op de website geplaatst worden? Dan kan het zijn dat de Twitterfeed enkel een herhaling is van het laatste nieuws dat al op de homepage staat. In zo’n geval is een Twitterfeed totaal overbodig.

Wel doen:
Een Twitterfeed plaatsen als deze daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor uw bezoekers. Deel bijvoorbeeld positieve tweets van klanten over uw bedrijf. Klanten laten zich namelijk het makkelijkst overtuigen door andere klanten.

Uw social media

Wilt u ook het maximale uit uw social media halen? Laat ons met u meedenken. Mail naar info@webpioneers.nl, bel ons op 013 203 21 60 of vul ons contactformulier in.



Nieuwsbrief ontvangen

  • Altijd op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen
  • Gratis tips & tricks voor uw website
  • Magento / Wordpress security updates

Meld u aan op de nieuwsbrief








Helaas hebben wij nog geen reacties

Be the first! Laat een reactie achter








Laat uw reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen

  • Altijd op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen
  • Gratis tips & tricks voor uw website
  • Magento / Wordpress security updates

Meld u aan op de nieuwsbrief

Meer weten?

Direct weten wat wij voor u kunnen betekenen? Laat het ons weten en wij nemen contact met u op

Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?
Bel ons op 013 - 203 21 61

Vragen of interesse?

Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen geheel vrijblijvend contact met u op en beantwoorden uw vraag.